Läsnäolon taito - valon ja värin juhla

Aamulenkki syksyn ruskan väriloisteessa on häkellyttävä. Ei ole vaikeaa olla läsnä ja katsoa ympärille. Antaa silmän siirtyä puulta toiselle väristä väriin. Puut ovat kuin kaunein värein kuorrutettuja nekkuja. Erilainen olo voi olla marraskuun lehdettömien puiden pimeydessä.

Eräässä ryhmässä harjoittelimme läsnäolon taitoa arjen tavallisissa askareissa ”rusinameditaation avulla”. Rusinan tilalla voi olla mitä vain muuta pientä syötävää. Syksyisen luonnon kohdalla sitä voi toki käyttää myös soveltaen.

Läsnäolon taito on yksi tietoisen läsnäolon (mindfulness) ajatuksista. Tätä hetkeä, tai huomista sen enempää, ei auta mielen leijaileminen välitilassa. Kullekin päivälle riittävät sen omat haasteet, hieman Raamattu mukaillen (Matt 6:34). Tuleva ei tule valmiiksi suremalla etukäteen.

Läsnä olemisen taitoa voi harjoitella hyvin yksinkertaisesti meditoimalla. Nyt käytämme apuna rusinaa. (rusinameditaatio mukailtu: Tietoinen läsnäolo, löydä rauha kiireen keskellä, Williams & Penman)

Varaa itsellesi viidestä kymmeneen minuuttiin. Rusinan lisäksi tarvitset rauhallisen tilan, jossa sinua ei häiritä. Voit sammuttaa kännykänkin. Jokaisen vaiheen kohdalla voit viipyä rauhassa ainakin puoliminuuttia. Voit lukea ohjeen aluksi ja sitten keskittyä vain meditaatioon. Tärkeintä on ajatus, ei jokaisen yksityiskohdan muistaminen.

Kannattele ja näe

Ota rusina käteen. Pidätkö sormilla vai kämmenellä? Tunnustele rusinan painoa. Katsele sitä kuin et olisi koskaan ennen nähnyt rusinaa. Tarkastele sen ryppyjä, poimuja, väriä, kaikkea, mitä voit siitä ulospäin havaita.

Kosketa ja haista

Havainnoituasi rusinan ulkoista vaikutelmaa ota se sormien väliin ja purista ja pyörittele sitä. Miltä rusina tuntuu? voit laittaa vaikka silmät kiinni, keskittyäksesi vain aistimaan sormenpäillä. Tuo se lähelle nenääsi ja haistele sitä. Mikä on rusinan tuoksu? Jos tuoksua ei ole, huomaa sekin.

Maista ja pure

Valmistaudu laittamaan rusina varovasti suuhun. Huomaa kätesi tottunut liike, kuinka se vie rusinan suuta kohti. Tunnet kuinka kieli ottaa rusinan vastaan. Tunnustele rusinaa purematta kielellä. Kun olet valmis, puraise varovasti. Anna maun levitä ympäri suuta. Pureskele rauhassa huomaa miten suusi liikkuu. Älä nielaise vielä.

Nielaise

 Huomaa, milloin olisit ensimmäisen kerran valmis nielaisemaan rusinan. Kun nielaiset, anna rusinan maun vivahteiden tulvia. Huomaa ne kaikki. Minkälaisia tuntemuksia nieleminen sinussa saa aikaan. Anna rusinan kulkea lävitsesi kohti mahalaukkua. Rusinan muistikuva mielessäsi voit avata silmäsi.

Jälkivaikutukset

Mieti hetki jälkivaikutuksia. Minkälainen on rusinan jälkimaku? Miltä tuntuu kun rusinaa ei enää ole? Alatko automaattisesti haluta seuraavaa rusinaa? Voit kirjoittaa ylös havaintojasi meditaation ajalta.

Rusinameditaatiota voi soveltaa arjessa päivän aikana eteen tuleviin asioihin. Välillä on hyväksi havahtua näkemään ympärillämme olevaa eikä ottaa sitä vain itsestään selvyytenä. Rusinameditaation ajatusta voi käyttää myös arjen tilanteissa keskittymisen apuna. Sen sijaan että haaveilemme tulevasta tai jäämme kiinni menneisiin tilanteisiin antaisimme itsellemme luvan olla läsnä tässä hetkessä siinä mitä kulloinkin teemme. Tietoinen läsnäolo voi antaa voimia jaksaa levollisesti ja rauhallisesti myös vaikeissa ja vaativissa tilanteissa.

Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi. (Matt 6:21)

Kaisa Iso-Herttua
Kirjoittaja on korkeakoulupappi

(valokuva: Katja-Maria Nyman)