"Olisi hullua ajatella, että pääsisimme sisälle taivaaseen jos emme ensin ole päässeet sisälle itseemme!" 
Pyhä Avilan Teresa
 

 Hiljaisuutta, kontemplatiivista eli syvää rukouselämää, kristillistä mystiikkaa, uskontojen kohtaamista...

Ekumeeninen ja Uskontojenvälinen Karmeliittayhteisö (CEI)

Ekumeenisen Karmeliittayhteisön tarkoituksena on evankelisluterilaisen kirkon tunnustuksen pohjalta sekä ekumeenisen kohtaamisen, karmeliittaspiritualiteetin ja uskontojen välisen dialogin hengessä tehdä tunnetuksi ja edistää kontemplatiivista rukouselämää Suomessa. Tutustu toimintaan täältä.

Mitä on karmeliittaspiritualiteetti?

Nimensä karmeliitat ovat saaneet Israelin Karmel-vuoren mukaan. Vuorella syntyi 1190-luvulla pyhän Eliaan lähteen luo erakkoyhteisö, joka on karmeliittasääntökunnan alku. Ensimmäisen, ns. pyhän Albertuksen säännön (1208-14) mukaan karmeliitan tuli elää uskossa, toivossa ja rakkaudessa ja työtä tehden, elää yhteisöelämää, lakkaamatta rukoilla hiljaisuudessa ja yksinäisyydessä sekä käyttää arvostelukykyään kaikessa.

Muslimien valloittaessa Palestiinan karmeliitat pakenivat 1200-luvun puolessavälissä Eurooppaan, jossa he joutuivat luopumaan erämaaelämästään ja muuttumaan kerjäläismunkkijärjestöksi. Heidät tunnettiin nimellä Karmel-vuoren Neitsyt Marian veljet. 1500-luvun lopulla syntyi pyhän Jeesuksen Teresan (1515-1582) ja pyhän Ristin Johanneksen (1542-91) toimesta uusi karmeliittasääntökunta, ns. kengättömät karmeliitat. Vanha karmeliittasääntökunta (Ordo Carmelitarum, lyh. O. Carm) ja reformoitu sääntökunta (Ordo Carmelitarum Discalceatorum lyh. OCD) ovat erillisiä sääntökuntia, joilla kummallakin on munkki-, nunna- ja maallikkohaara sekä suuri määrä karmeliittojen kahteen sääntökuntaperheeseen assosioituneita, karmeliittaspiritualiteettia noudattavia yhteisöjä.

Karmeliitat ovat luonteeltaan rukouselämään (kontemplatiivisuus) ja palvelutyöhön (apostolisuus) keskittyviä. Karmeliittojen esikuva on profeetta Elia, joka oli rukouksen ja toiminnan mies. Toinen tärkeä esikuva on Neitsyt Maria, joka on kontemplatiivisen elämän täydellinen esikuva. Karmeliitat seuraavat erityisesti pyhän Jeesuksen Teresan ja Ristin Johanneksen opetusta ja esimerkkiä. Teresan tie kristittynä oli rukouksen tie, missä rukous koetaan ystävyytenä Jeesuksen Kristuksen kanssa (Elämäni, 8) Voidaan myös sanoa, että karmeliittaspiritualiteetin ytimessä on myös Kristuksen esimerkki erämaahan vetäytymisen ja ihmisten parissa toimimisen vuorovaikutuksesta hengellisen elämän kulmakivenä.

Suomessa on useita karmeliittayhteisöjä